20 Januari

Då va man hemma igen efter det snabbaste Bjargmöte(islandshästklubben jag är med i) jag varit på!! Skönt det iaf!!

Igår var det stormvarning med ja men det blev inte så mkt av det..Spenderade dagen på Drättinge sittandes framför tvn..Sen åkte jag hem och pysslade i stallet. Hästarna va inne mesta delen av dagen så dom inte skulle få nåt träd över sig och så är det ju inte måttligt geggigt i hagarna nu!

På kvällen åkte jag till Ellinor. ( hon har varit bortrest en vecka) Vi kollade på film, gjorde milkshake på bär och mjölk och till tilltugg blev det gurka,morötter och äpplen...kändes väldigt nyttigt förutom dippen till då=)

Idag var vi ute och red, jag mamma och Ellie samt Glossa,Flamma,Tvistjarni och tuff såklart med. Gick bra dom va väldigt pigga efter gårdagens "innedag"  så det gick fort i backarna=) Synd bara att man måste hålla sig på vägarna nu så man möter ju, hrm en hel del söndagsvandrare!!

I morgon blir det jobb på morgonen och sedan ska jag ladda inför tisdag för då börjar jag min utbildning=)

Hästhistoria va det med ja..Efter Tvistjarni så kom det en liten hårig sak som går under namnet Glossa. Hon föddes här den 16 maj 2000. Kan ju börja i rätt ände förresten. Mamma till Glossa är Flamma. Henne köpte vi innan hon va född. Vi bestämde hingst och så och sen föddes hon i Linköping hos bekanta. Man glömmer ordningen lite eftersom hon va så liten men hon var ju våran första isis! Jag kan lova att hon va ett sött föl. Hon såg ut som en liten älgkalv, grå och vita tussar i öronen=) Tussarna är kvar än och dom nästan lyser i mörkret...Hon fick namnet Flamma för varje gång vi kom så hade hon skiftat färg på kroppen och manen. Flamma är bland det snällaste som finns, inridningen gick som en dans och hon har nog aldrig gjort ett bocksprång!! Något glädjeskutt här och där men aldrig nåt för att försöka slänga av eller så.

Som sagt inte som vår käre Hrekkur som bockade som en galning som ung och gör fortfarande fast inte lika ofta. Mitt rekord är 3 avflygningar i samma backe samma ridtur!!! Försök slå det...=)

Tillbaks till Glossa då, hon är som sagt hårig. Hon har en lång yvig man och en tjock pannlugg ner till mulen=Jättesöt! (Kommer bilder nån dag på alla kusarna) Hennes inridning var väl lite värre än Flammas men inte så farlig ändå. Glad är jag över att inte nån av dom är speciellt stoiga av sig, har man ju träffat på ett par ex i sitt liv...Glossa är fortf inte helt utbildad men hon är genom snäll och inte det minsta rädd. Ska bli kul och se va det blir av henne.

År 2002 efter SM så åkte jag med till Örnäs där Nina K(tränade för henne på den tiden) har sina hästar, vi blev med tjatade mest på skoj. Skulle provrida en femgångshäst som var till salu. Men på vägen dit när Nina ringde hem och sa åt en av stalltjejerna att ta in honom, så blev han såld! Va så att denhär tjejen va intresserad av honom och när hon hörde att det va en på väg att titta på honom bestämde hon sig fortare än kvickt!

När jag ändå va där så kom Nina på att jag kunde ju prova den galna hästen...Så dom tog in en häst och Nina red runt på banan och visade honom och han såg ganska galen ut...Var väl ingen bra kombination iofs en trött ryttare som varit på SM i flera dar och ridit och en minst sagt känslig häst. Sen va det min tur och jag kan säga att mamma va nog lite smått nervös! Men inte jag inte..

Hoppade upp skrittade nåt varv sen lite trav...(Åh känslan började komma..) Sen galopp(ÅÅHH) sist tölten=Monika va SÅLD!!! Red varv efter varv och dom fick nästan dra av mig. Jag hade hittat honom, min häst!!!världens gulligaste fux som va känslig och så snäll! MIN GNYFARI!!!

Så det blev en hemresa som bestod av tankar om hur vi skulle kunna övertala pappa om ett nytt hästköp som inte ens va tänkt!!  Helgen efter åkte vi upp alla tre och pappa fick se honom...Djurmänniska som han är när han såg Gnuffes bedjande blick och en dotter som inte kunde släppa hästen så hrm va väl saken egentligen klar...=) Jag blev en vecka på Örnäs och "jobbade" samtidigt som jag red gnuffe varje dag för att verkligen testa. Red även lite andra hästar men ingen så bra som han=) Sen var det klart och helgen efter begav sig mamma och jag dit för att hämta honom *lycka*

Åkte direkt till Linköping där det va Ninakurs och Tvisti stod där och väntade. (lämnade honom på vägen upp) Red kurs på två hästar under tre dar och sen kom han hem hit! Tog nog ett par veckor innan Hrekkur och han gjort upp rangen men sen insåg han sig besegrad.

Sedan dess har han varit min ögonsten..Så känslig men så underbar! han litar totalt på mig och jag skulle aldrig i mitt liv göra mig av med honom. Hans ögon...

Nehe nu måste jag gå ut till stallet och pyssla me mina underbara

Ha´re
Kram

Kommentarer
Postat av: Anna

Ah sa vackert skrivet om Gnuffe!! Glad jag ær att du ær sa lycklig!!

Mohaha klantis! Ibland ær man bara förföljd av otur, men det vænder snart ska du se!!

2008-01-20 @ 21:15:38
Postat av: Monika

MMM hoppas det...japp det är min huff det=)

2008-01-21 @ 10:29:42
URL: http://monikastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0