16 januari

Igår när jag kom tillbaka till jobbet på eftermiddagen så hade vi fått mer tillökning, fast som tur va så föddes denna kalv i mjölklagården..Idag gick det hyffsat bra att jobba bara att jag mådde illa nästan hela tiden=( inte kul! Den nykalvade kvigan va snäll att mjölka iaf så det var ju ett plus. 

När jag kom hem åt jag lite frukost och sen gick jag ut till stallet. Bestämde mig för att longera idag eftersom jag inte va på topp. Började med Glossa, gick bra fastän det är taktmissar lite här och där...behöver tränas mer i voltarbete, helt klart! Har inte krävt för mkt av henne då hon har lite upphakning i ena bakbenet.

Sen va det då gnýfaris tur, JISSES här snackar vi galen=) började redan i stallgången då han va mer än måttligt sur för att han inte fick följa med ut först. Stod och stampade och frustade. När vi kom ut och skulle värma upp lite så tyckte han att han var varm...Full galopp och  bocksprång varvades i ja säkert femton varv och då överdriver jag inte! han såg ut som en annan rodeohäst!! Sen lugnar tempot ner sig lite och då kom älgen...

Ja med älgen menar jag slängtrav med högt huvud och frustningar, hahaha va dum han såg ut=) Sen helt plötsligt tvärnit, som om han sprungit in i en vägg, och något påmint honom om att det är ju faktiskt hon i mitten som bestämmer!! Söta häst! 

Konstaterade att jag hade valt rätt metod idag iaf, hade ju varit fint och sitta på den galningen idag...=) så väl känner jag honom iaf att jag vet att det inte ens är lönt att försöka kräva nåt speciellt av honom när han är på det humöret. Så det blev bara att lugna ner honom och låta honom springa,till slut blev det lite ordnig och reda så jag kunde avsluta.

Nu ska jag ta och vila mig en stund så jag är pigg i em på jobbet,hoppas det går bra bara har varit elektriker och en servicekille idag och fixat med amman som inte vill funka=( Är så smidigt när den funkar för nu är det hinkbärning som gäller till alla kalvar, tur att mamman i huset brukar fixa med kalvarna så jag kan koncentrera mig på mjölkningen. Nu när det är många som mjölkar så tar det ungfär två timmar och bara mjölka...

Kram från älgtämjaren...=)

Kommentarer
Postat av: Lina

Vad kul det är när du berättar om livet med kossorna. Läser gärna mer...

2008-01-16 @ 22:13:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0