7 februari

Idag har jag varit i verkstaden i skolan hela dagen..Vi var bara fyra istället för åtta, dom andra va inte där idag, va skönt så hann vi med lite mer och fick pyssla lite med en lastbil som stod inne. Vi pratade först om komponenterna i drivlinan. Det vill säga i stora drag koppling, växellåda och bakväxel. Vi tittade på bilder och va även inne i stora verkstaden och tittade på "riktiga" grejer...

Efter fikat så skulle vi mäta slaglängden på frambromsarna, (dom andra som servade bilen igår hann inte det). Så vi började med att tippa hytten, är inte så läskigt nu längre när man har gjort det några gånger, men första gången trodde man ju att den skulle gå sönder och dunsa i backen! Sen plockade vi bort skärmar och sånt så vi kom åt. Sen mätte vi samtidigt som en bromsade och vi konstaterade att dom inte va lika långa. Det får eleverna som ska bli mekaniker fixa sen...

Efter det så tippade vi tillbaka hytten och satte på skärmar mm. Sen skulle vi lossa kardanaxeln i bakkant. Så det va bara att åka under och börja skruva. Vi lossade den inte helt bara för det va lite krångligt att lossa en skruv så vi slutade där för att vi skulle slippa va där hela em och försöka få dit den igen. Så vi skruvade dit den igen och drog åt den med momentnyckel.  Vi skulle prova på det här för att bvi skulle veta hur man gör om man måste bogsera nångång, för då måste man ta loss kardanen eller en drivaxel(ar)  annars kan hela växellådan skära och det kan ju va lite jobbigt...! 

Kul att få skita ner sig lite och det är himla intressant när man väl kommer igång!

Här kommer lite bilder från min premiär som lastbilschaffis=)'

image22
Detta var den första lastbilen jag körde i hela mitt liv=)


image23
Ser det inte proffsigt ut..=)


image24
Japp så här glad va jag!!

image25

Här står jag och väntar på att dom andra ska slingra sig igenom sista biten på banan..Gulligt med en liten karavan=)

Nu så ska jag ut till stallet en liten sväng sen ska jag till kossorna..
Hej svej!!


Kommentarer
Postat av: Lina

Monika! Sträck på dig och var riktigt stolt över att du smiskade killarna på fingrarna igår! Du blir säkert en jätteskicklig chaffis! Och du vet att denna yrkeskår även behövs på Island!

2008-02-07 @ 22:20:26
URL: http://linahallberg.blogg.se
Postat av: Monika

Haha mmm så kanske är fallet..Får väl spana lite på det!!=)
Jo du det här lever jag länge på!!
Kram

2008-02-08 @ 06:44:07
URL: http://monikastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0